5 tips voor als je het allemaal even wat rustiger aan moet doen

Ik ben niet altijd een ster in de adviezen van anderen (en mezelf) opvolgen, maar ben de laatste tijd wel wat meer aan de slag gegaan om het leven iets makkelijker te maken voor mezelf. Deze post is dan ook niet alleen bedoeld voor anderen die het eventueel goed kunnen gebruiken, maar ook als een soort reminder voor mezelf. Ik zette 5 dingen op een rijtje die kunnen helpen als alles even teveel is en je het wat rustiger aan moet of wil doen.

Tip 1: Wees niet bang om alledaagse praktische dingen te vergemakkelijken voor jezelf

Als je er al tegenop ziet om voor jezelf te zorgen, maar je wil wel alsnog iets doen, neem het jezelf dan niet kwalijk als je voor de wat makkelijkere opties gaat en leg de lat niet onmogelijk hoog voor jezelf. Gebruik voorgesneden groenten in een gerecht, was je haren met 2-in-1 shampoo, gebruik wegwerpdoekjes tijdens het schoonmaken. Soms lukken zelfs deze dingen niet als je echt diep in de put zit, maar als je toch iets voor jezelf of je huishouden gedaan wil krijgen, weet dan dat het niet erg is om de dingen wat kleiner te maken.

Tip 2: Gebruik ondersteunende apps

Sommige apps kunnen ondersteunen bij het leuker, makkelijker en/of overzichtelijker maken van dingen die je toch al moet doen, maar die soms moeilijk zijn of niet goed lukken omdat je slecht in je vel zit. Zo speelt Habitica hier bijvoorbeeld leuk op in door een game van je dagelijkse leven te maken: vink je je dailies of to-do’s af of geef je een plusje aan een goede gewoonte die je probeert te ontwikkelen, dan word je steeds een hoger level en wordt je poppetje (die staat voor jouzelf) sterker, net als in een echte game. Andersom verlies je juist leven en punten als je je dagelijkse taken overslaat of negatieve gewoontes in stand houdt.

Tip 3: Train helpende gedachten en zorg dat je ze ergens vaker tegen kunt komen

Hang bijvoorbeeld briefjes met helpende gedachten op aan de spiegel in de badkamer, hang posters met inspirerende teksten op aan de muren, maak een Pinterest board (of een echt, tastbaar moodboard waar je aan knutselt als je daar de puf voor hebt) aan met uitspraken en afbeeldingen die je een goed gevoel geven en die uitdrukken waar je naar streeft. Omring jezelf zoveel mogelijk met positiviteit en de mindset die je graag vaker wil hebben.

Tip 4: Wees lief voor jezelf en doe dingen waar je je fijn bij voelt

Kijk een film waar je vroeger altijd blij van werd, kruip onder een fijn dekentje, zet een lekker kopje thee voor jezelf, knuffel met je huisdier of knuffel, steek een lekkere geurkaars aan, kleur in een ontspannend kleurboek, neem een warm bad met rustgevende muziek, een fijn boek of je favoriete podcast. Probeer lief voor jezelf te zijn en voor jezelf te zorgen op een manier die lukt en voor jou werkt. Het gaat er niet om dat je ineens een ster bent in zelfliefde en misschien vind je niet eens dat je het waard bent, maar juist nu is het wel goed om iets te doen waar je in ieder geval even rust van krijgt.

Tip 5: Zoek de nabijheid van mensen die een positieve invloed op je hebben

Drink een kop thee met iemand die belangrijk voor je is, maak een wandeling samen, laat anderen je helpen als dat nodig is. Kook en eet samen met een vriend(in) een maaltijd of sta het toe dat iemand iets een keer van je overneemt omdat het je nu echt even niet zelf lukt. Praat over wat je dwarszit; een luisterend oor lost zeker niet alles op, maar kan wel de dingen waar je mee zit een beetje verlichten.

Dit waren mijn 5 tips. Denk je dat er iets bij zit wat jou kan gaan helpen? Wat doe je zelf al uit dit lijstje? Zijn er andere dingen die je doet die je zou aanraden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *