App tegen zelfbeschadiging

Een tijdje terug had ik voor het eerst in heel wat jaren een terugval in zelfbeschadiging. Het ging op dat moment flink slecht met me en ik ben er nog erg verdrietig van geweest. Ik weet dat er veel mensen zijn die tegen dit probleem aanlopen en er graag mee zouden willen stoppen. Helaas kan het een echte verslaving zijn. Bij mij is het gelukkig nooit zo uit de hand gelopen dat het echt een regelmatig terugkerend iets is geworden, maar ik weet wel hoe een neiging voelt en hoe wanhopig je je moet voelen om eraan toe te geven. Toen ik erachter kwam dat er een gratis app genaamd Calm Harm bestaat om jezelf te helpen wanneer je een neiging hebt, vond ik dit niet alleen fijn voor mezelf om in de toekomst op terug te kunnen vallen, maar wilde ik dit ook graag delen met andere mensen die er mogelijk wat aan hebben.

App tegen zelfbeschadiging gebaseerd op basisprincipes van dialectische gedragstherapie

Calm Harm helpt je door middel van basisprincipes uit een therapievorm genaamd dialectische gedragstherapie. Je kunt je privacy beschermen door een wachtwoord in te stellen en het is mogelijk om de app te personaliseren naar jouw eigen voorkeuren. In de app kun je je vooruitgang bijhouden en de veranderingen zien die plaatsvinden in jouw proces. Wat wel belangrijk is om te weten is dat de app enkel ter ondersteuning dient, niet als vervanging van behandeling van bijvoorbeeld een therapeut.

Zoals een golf

The urge to self-harm is like a wave.
It feels the most powerful when you start wanting to do it.

Volgens de app is de neiging tot zelfbeschadiging als een soort golf; hij voelt het sterkst aan wanneer je begint te voelen dat je het wil doen. Om je daar vervolgens in te helpen kun je kiezen uit verschillende soorten activiteiten: Comfort, Distract (afleiding), Express Yourself (jezelf uiten), Release (loslaten), Random (willekeurig) en Breathe (ademhalen).

Onder Comfort vallen activiteiten die bedoeld zijn om jezelf te troosten, kalmeren of je fijn(er) te voelen.

Onder Distract vallen activiteiten die bedoeld zijn om je af te leiden van de vervelende gevoelens die je ervaart.

Onder Express Yourself vallen activiteiten die bedoeld zijn om je gevoelens op een gezonde manier te uiten, naar jezelf of anderen.

Onder Release vallen activiteiten die bedoeld zijn om je gevoelens eruit te gooien en even helemaal los te gaan, ook weer op een gezonde manier.

Kies je voor Random, dan krijg je een willekeurige activiteit te zien.

Kies je voor Breathe, dan geeft de app je een ademhalingsoefening om tot rust te komen.

Vijf blokken van 1 minuut of één blok van 15 minuten

Heb je een categorie gekozen, dan kun je vervolgens kiezen of je voor een activiteit van 5 minuten gaat of van 15 minuten. Bij een activiteit van 5 minuten gaan er telkens 60 seconden voorbij, waarna je opnieuw kunt bepalen of je nog even doorgaat of wil stoppen omdat de neiging gezakt is.

Kies je echter voor een activiteit van 15 minuten, dan start je een blok van 15 minuten waarna je aan het einde van die 15 minuten kunt bepalen hoe je je nu voelt.

Bij beide opties kun je de oefening opnieuw doen of toch een andere oefening uitkiezen.

Mogelijk fijne redder in nood bij neiging tot zelfbeschadiging

Ik vind dit een heel mooi initiatief voor mensen die hier baat bij kunnen hebben, wat best veel mensen zijn (helaas). Mij lijkt de app zeker een fijn iets om op terug te kunnen vallen wanneer emoties de overhand nemen en je snel iets anders moet kunnen doen om op een manier om te gaan met je gevoelens die niet schadelijk is voor jezelf. Ik ga deze app er zeker vaker bij proberen te pakken wanneer ik even in een emotionele crisis beland en mezelf er weer zo snel mogelijk uit wil halen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *